Free publicity met rode oren

Toen ik de studie Public Relations mocht doen, stond dit nog los van Marketing. Jaren later gingen PR en Marketing in elkaar op. Specifieke PR studie met veel aandacht voor pers en media raakte uit de gratie. Recent maakte ik nog mee dat een jonge marketeer niet eens wist hoe hij een persbericht moest schrijven. Ik pleit er voor dat PR weer meer aandacht mag krijgen in de Marketing en Communicatie opleidingen.
De speerpunten in de Public Relations, die ik heb geleerd en die nog steeds goed werken, zijn: wederzijds begrip, empathie, ken je publieks-/doelgroep en de media, onderhoud je netwerk, maak en weet wanneer iets nieuws is en informeer de media.

Ik ben nog steeds blij dat ooit iemand mij stimuleerde en de gelegenheid bood de PR studie te volgen. Ik was toen maatschappelijk werkzaam in combinatie met commercie. Een mooie combinatie die mij veel heeft geleerd met de juiste PR veel free publicity te realiseren.
Recent was ik zelf verrast wat mijn eigen persbericht(je) over dé koe in het Havenpark aan aandacht kreeg. Oud nieuws in een nieuw ‘jasje’, en ….. À la minute op online media en bam in de niet te onderschatten huis aan huis media en zelfs op de voorpagina (foto hierboven).

Deze regie kan ik o.a. bieden aan wie zijn marketing met beperkte middelen wil opzetten en/of ontwikkelen. Onlangs kreeg ik rode oren van een aanbeveling op mijn LinkedIn profiel door Diederik Miedema (eigenaar Monkey Town Apeldoorn):
“Sinds anderhalf jaar ken ik Henk nu en werk ik met hem samen. Henk is een professioneel en een buitengewoon prettige man. Hij heeft mij en mijn bedrijf uitstekend geholpen commercieel te positioneren in Apeldoorn en omgeving. Zonder zijn werk en contacten had het mij zeker een jaar meer gekost om te bereiken waar ik nu sta!”